Avatar Wiki
Advertisement
Avatar Wiki

Avatar 3 – jedna z czterech planowanych kontynuacji filmu Avatar, trzeci w kolejności film w serii. Jego premiera planowana jest na 20 grudnia 2024 roku, czyli na 15. rocznicę wejścia do kin oryginalnego filmu[1]. Zdjęcia do filmu odbywały się równolegle do drugiego filmu, Avatar: Istota wody, a jego post-produkcja rozpoczęła się w 2017 roku[2].

Odnośnie obsady, na razie wiadomo tyle, że planowany jest powrót ról Sama Worthingtona, Zoe Saldany, Sigourney Weaver i Stephena Langa.

Tytuł[]

James Cameron zdradził, że nie chce nadawać żadnej z kontynuacji słowa "Avatar" w tytule, jako że główny bohater, Jake Sully, nie jest już Awatarem (przestał nim być wraz z końcem pierwszego filmu, kiedy to na stałe przeniósł się do swojego nowego ciała). Drugi film, Avatar: Istota wody zawiera jednak to słowo, nie wiadomo więc, czy Cameron będzie trzymał się tego postanowienia. Tak czy inaczej, "Avatar 3" jest póki co tytułem roboczym[3]. Artykuł BBC z listopada 2018 roku zdradza, że podtytuł trzeciej części będzie brzmiał Avatar: The Seed Bearer[4][5]. W lutym 2019 roku Cameron potwierdził, że jest to jedna z propozycji podtytułów do kolejnej części[6].

Informacje o fabule[]

20 kwietnia 2010 roku Cameron potwierdził, że fabuła Avatara 2 będzie rozgrywała się głównie w oceanach Pandory, podczas gdy Avatar 3 skupi się na eksploracji kosmosu – układu Alfa Centauri[7]. Scenariusze do wszystkich planowanych kontynuacji zostały ukończone w 2015 roku, a pomysł o eksploracji kosmosu najprawdopodobniej zarzucono, ponieważ w wywiadzie dla Collider z 2018 roku Jon Landau potwierdził, że cała seria pozostanie na Pandorze i skupi się na odkrywaniu jej środowisk i kultur[8]. Podwodny świat ma dominować w Avatarze 2 i 3, lecz odgrywać mniejszą rolę w czwartej i piątej części[9].

Zgodnie z planami dla wszystkich filmów, Avatar 3 ma opowiedzieć historię, która może funkcjonować niezależnie, ale która jest zarazem częścią większej całości[10].

Obsada[]

Produkcja[]

W jednym z wywiadów James Cameron poinformował, że jest duża szansa, aby Avatar 3 powstał zaraz po nakręceniu Avatara 2. Jak powiedział reżyser: To jeszcze nie jest w żaden sposób zatwierdzone. Wydaje się, że jest to w miare sensowne rozwiązanie, gdyż możemy zrealizować wszystkie sceny w motion capture za jednym zamachem. Takie rozwiązanie na pewno zaoszczędziłoby czas oraz zmniejszyło koszty produkcji[21]. 20 października 2010 na konferencji prasowej, Cameron potwierdził, że zamierza nakręcić Avatar 2 i 3 za jednym zamachem, a to może wydłużyć nieco czas produkcji[22][23]. Prace na scenariuszem były zaplanowane na początek przyszłego roku, zaś produkcja właściwa filmu miała rozpocząć się pod koniec 2011 roku. Tak jak wcześniej wspominanio, reżyser miał tworzył dwa filmy naraz. Zdjęcia do obu filmów również miały być prowadzone równocześnie. Według zapowiedzi, Avatar 3 miał się pojawić na ekranach kin w grudniu 2015 roku[24].

W październiku 2010 odbyła się impreza w Dolinie Krzemowej, podczas której reżyser Cameron rozmawiał z Dyrektorem generalnym Google, Ericiem Shmidtem na wiele różnych tematów, m.in. o nowej technologii opracowywanej specjalnie dla przyszłych sequeli. Rozmowa dotyczyła opracowania nowej Grafiki komputerowej (GC), przystosowanej do robienia zdjęć pod wodą, jak i na jej powierzchnii. Jak Jim powiedział: "Chcemy zobaczyć oceany Pandory i formy życia, i tamtejsze ekosystemy, więc musimy zrobić dużo GC wody (...) i światła. Optyka niesienia światła w wodzie i na powierzchni wody jest jednym z największych wyzwań dla GC". Podczas rozmowy podano, że jest opracowywana technologia, pozwalająca na możliwość robienia zdjęć z szybkością 48, 60 lub 70 klatek/s, co pozwoliłoby na uzyskanie realistycznych zdjęć w chwili fotografowania[25].

Po tym, jak Cameron potwierdził kontynuację Avatara, dodał również, że sequele będą kręcone jeden po drugim, wyjaśniając: „Jestem w trakcie pisania kolejnych dwóch filmów Avatar. Planujemy je razem nakręcić i edytować w postprodukcji, a następnie prawdopodobnie wydamy je w odstępie około roku”[26]. W październiku 2013 roku Worthington potwierdził, że wszystkie kontynuacje będą kręcone równocześnie, a początek zdjęć ma nastąpić jesienią 2014 roku[27], z kolei Weaver później podała, że jej sesje zdjęciowe odbyły się dopiero jesienią 2015 roku[28].

Zapytany o jego zaangażowanie w trwającą franczyzę w kwietniu 2015 roku, James Horner stwierdził, że pozostanie przy niej przez cały okres „jeśli wytrzyma tak długo”[29]. Jednak niespodziewanie zginął tragicznie w katastrofie lotniczej w czerwcu tegoż roku[30].

W 2016 roku film został opóźniony o sześć miesięcy, częściowo z powodu konfliktu harmonogramu między Avatar: Istota wody i Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi[31]. 6 maja 2019 roku został ponownie opóźniony wraz z innymi sequelami Avatara[32]. 23 lipca 2020 roku James Cameron ogłosił, że wszystkie sequele Awatara zostają opóźnione o rok w wyniku pandemii koronawirusa[33]. Data wydania Avatara 3 została przewidziana na 20 grudnia 2024 roku[1].

We wrześniu 2017 roku Cameron wyraził zamiar rozpoczęcia produkcji Awatara 4 i 5 zaraz po wydaniu Awatara 3, w ramach harmonogramu produkcji i wydawania kontynuacji. Avatar 2 i 3 były kręcone razem i przechodziły przez postprodukcję sekwencyjnie, w „strukturze dwa i dwa”, która będzie również wykonana w przypadku czwartej i piątej części[34]. 6 lutego 2018 roku David Thewlis potwierdził swoją rolę postaci Na'vi w Avatar 3-5, wykonując już prace związane z przechwytywaniem ruchu dla Avatara 3 w Los Angeles[18].

Podczas promocji Avengers: Wojna bez granic, Zoe Saldana powiedziała, że motion capture w 'Avatarze 2 i 3 było „prawie gotowe”, a potem rozpoczęto wstępną produkcję zdjęć na żywo. Zdjęcia w Nowej Zelandii trwały sześć miesięcy. Wspomniała również, że ogólna produkcja filmu jest ukończona w połowie[35]. 29 października 2018 roku Sigourney Weaver poinformowała, że jej zdjęcia do do części drugiej i trzeciej zostały zakończone[36]. 14 listopada 2018 roku James Cameron potwierdził, że główna obsada, tj. Sama Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Langa i Kate Winslet zakończyli główne zdjęcia do Avatara 2 i 3[37].

W wywiadach dla Collider i LA Times z 2019 roku Jon Landau potwierdził, że przechwytywanie motion capture dla Avatar 2 i 3 zostało ukończone, a częściowe przechwytywanie zostało wykonane również w przypadku Avatara 4. Stwierdził, że kręcenie akcji na żywo rozpocznie się wiosną 2019 roku w Nowej Zelandii[38][39].

Przypisy[]

  1. 1,0 1,1 James Cameron on Avatar 2, environment, reaching ocean bottom
  2. James Cameron Will Shoot 'Avatar 2 and 3' Back-To-Back
  3. Wait, There Will be More Na’vi in Avatar 2 or Whatever it Ends Up Being Called?
  4. James Cameron Offers Avatar Sequels Update, Now Planning Four Films
  5. Avatar sequels titles revealed?
  6. James Cameron Reveals Legitimacy of 'Avatar' Sequel Titles Leak (Exclusive)
  7. Avatar Sequel to Focus on Pandora’s Ocean
  8. Exclusive: ‘Avatar’ Sequels Begin Filming Live-Action Sequences This Spring in New Zealand
  9. Exclusive: James Cameron Explains How He’s Shooting Underwater Mo-Cap for ‘The Avatar Sequels’
  10. CinemaCon: James Cameron Announces Four ‘Avatar’ Sequels
  11. Avatar 2 Will See Sigourney Weaver Play A Brand New Character
  12. Avatar Sequel News
  13. Matt Gerald Returning To James Cameron’s ‘Avatar’ World; Boards Crackle’s ‘The Oath’
  14. Giovanni Ribisi Returns for All Four Avatar Sequels
  15. Dileep Rao To Reprise His Role In James Cameron’s ‘Avatar’ Films
  16. New Zealand actor Cliff Curtis cast in James Cameron's Avatar sequels
  17. Game of Thrones' alum joins James Cameron's 'Avatar' sequels
  18. 18,0 18,1 David Thewlis interview on The Mercy and Avatar sequels (2,3,4) at London premiere
  19. Michelle Yeoh Joins ‘Avatar’ Sequels
  20. Avatar 2‘s Keston John Praises James Cameron’s Vision
  21. Sequele "Avatara" powstaną w tym samym czasie
  23. James Cameron Updates on Avatar Sequels
  24. James Cameron zaczyna prace nad "Avatarem" 2 i 3
  25. James Cameron Inventing New Technology for "Avatar" Sequels
  26. James Cameron Announces Avatar 2 & 3 Release Dates
  27. Sam Worthington Says Avatar Sequels Will Shoot Fall of 2014
  28. Sigourney Weaver Talks Avatar 2 | The Jonathan Ross Show
  29. James Cameron Has A Script For A Fifth 'Avatar' Film
  30. James Horner: Oscar-winning Titanic composer dies in crash
  31. 'Avatar 2' Dealyed from Ddecember 2017, won't go up against 'Star Wars'
  32. Disney-Fox Updates Release Schedule: Sets Three Untitled ‘Star Wars’ Movies, ‘Avatar’ Sequels To Kick Off In 2021 & More
  33. Avatar on Instagram
  34. James Cameron Doubles Down on ‘Wonder Woman’ Critique, Details the ‘Avatar’ Sequels
  35. Zoe Saldana opens up about Gamora’s big twist and what’s after ‘Avengers: Infinity War’
  36. 'Avatar' Sequels: Sigourney Weaver Says 'The Water Becomes Another World'
  37. James Cameron: The ‘Avatar’ Sequels Have Wrapped Production
  39. How ‘Alita’ is paving the way for James Cameron’s ‘Avatar’ sequels

Zobacz też[]

Advertisement