Avatar Wiki
Advertisement
Avatar Wiki
Artykuł

Drzewo-Dom lub Domowe Drzewo (ang. Hometree; język Na'vi: Kelutral /'kɛl.u.tɾɛl/) – ogromne drzewo stanowiące duchowy i fizyczny dom niektórych klanów Na'vi. Do znanych plemion, które z wielkich drzew uczyniły swoje wioski, należą Omaticaya, Tipani, Tawkami i Ni'awve. Drzewa mogą zamieszkiwać również klany Anurai i Li'ona[1].

Ogólny opis[]

Wśród setek klanów Na'vi żyjących na Pandorze, niektóre z nich mieszkają w pniach prastarych drzew, które przekraczają rozmiarem największe ziemskie sekwoje dwu-, a nawet trzykrotnie, i mają proporcjonalnie większy obwód. Naturalna budowa wewnętrzna tych drzew, które są w dużej mierze puste w środku, umożliwia pomieszczenie dziesiątków Na'vi. Zewnętrzną część pnia drzewa stanowią dwa pierścienie składające się z kilku do kilkunastu kolumn, które wyrastają z ziemi w dużych okręgach (odstępy między nimi tworzą naturalne wejścia), po czym zbiegają się i skręcają ze sobą, spiralnie pnąc się do góry. Na wysokości koron ponownie rozdzielają się promieniście, tworząc rozłożystą koronę, przez co całe drzewo w przekroju przypomina kształtem kowadło. W sercu pnia znajduje się dodatkowa para kolumn, które również splatają się ze sobą spiralnie i sięgają aż go górnej części pnia. Ta część drzewa stanowi naturalne wzmocnienie jego struktury, a Na'vi umożliwia przemieszczanie się po całej wysokości drzewa-wioski i użytkowanie jego górnych poziomów.

Jake Sully opisuje wewnętrzną strukturę Drzewa-Domu klanu Omaticaya.

Drzewo ma wiele naturalnych nisz, zagłębień, platform i splotów gałęzi. Na'vi znajdują zastosowania dla każdego z tych naturalnych udogodnień.

Podobnie jak Drzewo Dusz, Domowe Drzewa wyrastają nad ogromnymi złożami unobtanium. Ze względu na bezpośredni związek między obecnością tego minerału a siłą oddziaływania Eywy, bóstwa Na'vi, fakt ten skłonił ich do osiedlenia się właśnie w tych miejscach.

W kulturze Na'vi[]

Domowe Drzewa są jednymi z najświętszych miejsc dla tubylców. Na ich terenie Na'vi są prawdopodobnie w stanie połączyć się z Eywą, lub też w inny sposób o wiele silniej niż gdzie indziej wyczuwają jej obecność[2].

W naturalnych zagłębieniach i niszach Drzewa Na'vi prowadzą swoje codzienne, rodzinne oraz społeczne życie: śpią, jedzą, tkają, tańczą i celebrują swoją więź z Eywą. Sypialnie Na'vi najczęściej stanowi zbiór hamaków zawieszonych na gałęziach w górnych częściach drzewa, choć niektórzy do spania wykorzystują też nisze pnia. W różnych częściach wioski znajdują się m.in. paleniska, gromadzące rodziny czy większe grupy członków plemienia podczas wspólnych posiłków, czy miejsca przeznaczone do odprawiania rytuałów.

Tipani[]

Drzewo-Dom klanu Tipani.

Drzewo-Dom klanu Tipani liczy sobie ponad 20 tys. lat. Struktura drzewa tworzy wielkie, płaskie platformy, rozciągające się po całej średnicy drzewa, tworząc coś na kształt pięter; połączone one są biegnącymi przez środek drzewa skręconymi kolumnami, pełniącymi funkcję analogiczną do klatki schodowej. Na jednej z tych platform znajduje się kapliczka Tsahìk, składająca się z maty i ołtarzyka, gdzie duchowa przewodniczka klanu odśpiewuje pieśni i odprawia modły.

Omaticaya[]

Drzewo-Dom klanu Omaticaya liczyło sobie ok. 10 tys. lat, gdy zostało zniszczone. W sercu Drzewa-Domu znajdował się totem wykonany ze szkieletu leonopteriksa wielkiego. To w tym miejscu odbywały się przemowy bądź oficjalne rozmowy z przywódcami klanu. Gdzieś w Drzewie-Domu tego plemienia znajdowało się wielkie krosno, podwieszone na systemie gałęzi. Wiadomo też, że w gałęziach Drzewa-Domu Omaticaya przechowywali błękitny flet, święty artefakt podarowany im rzekomo przez samą Eywę, któremu zawdzięczają nazwę plemienia. Wioska miała też pomieszczenia ukryte pod ziemią, między korzeniami Drzewa, gdzie odbywał się m.in. rytuał Uniltaron. W korzeniach drzewa Omaticaya chowali swoich zmarłych. Spoczęło tam m.in. ludzkie ciało Jake'a Sully'ego, obecnego Olo'eyktana klanu[3].

Po przejściu rytuału inicjacyjnego, członkowie klanu Omaticaya mogli wystrugać sobie łuk z gałęzi Drzewa-Domu.

W koronie Drzewa gniazdowały udomowione przez Omaticaya zmory górskie. Aby dostać się do nich, łowca musiał wspiąć się na sam szczyt drzewa i tam przywołać swojego wierzchowca.

Występowanie[]

Avatar[]

Film przedstawia historię Drzewa-Domu klanu Omaticaya. Według Grace Augustine, Drzewo istniało i było zamieszkiwane przez ten klan dłużej, niż trwa historia ludzkości na Ziemi[4].

Jake Sully trafił tam po raz pierwszy po tym, jak został uratowany przed wężowilkami przez Neytiri. Ponieważ pojawił się znak od Eywy, aby nie czynić mu krzywdy, dziewczyna nie zabiła Jake'a, jednak nie chciała także, aby za nią podążał. Dopiero po pojawieniu się drugiego znaku Neytiri nabrała pewności, że musi skonsultować ten fenomen z Tsahìk jej klanu, i zaprowadziła Jake'a w kierunku Drzewa-Domu. Po drodze mężczyznę pojmali wojownicy pod wodzą Tsu'tey'a, którzy po rozmowie z Neytiri odeskortowali go do wioski.

Zaprowadzono go do samego serca Drzewa-Domu, gdzie decyzją Mo'at i Eytukana, przywódców klanu, został wśród nich i miał być nauczany ich zwyczajów. Drzewo-Dom stało się więc nowym domem Jake'a. Przeznaczono dla niego indywidualny hamak, uczestniczył we wspólnych posiłkach całego plemienia. Na polanach otaczających wioskę uczył się ujeżdżać mrocznego konia, a raz wspiął się w korony Drzewa, gdzie Neytiri pokazała mu Seze.

Zniszczone Domowe Drzewo.

Ponieważ pułkownik Miles Quaritch miał zamiar zniszczyć drzewo i dostać się do ukrytych pod nim złóż unobtanium, współpracujący z nim w tajemnicy przed Grace Augustine Jake składał mu raporty dotyczące m.in. strukturalnej budowy drzewa. Informacje te były niezbędne, aby wiedzieć, w jaki sposób je zniszczyć. Jake dostał też za zadanie zdobycie zaufania Omaticaya i przekonanie ich, aby znaleźli sobie nowy dom, bo w przeciwnym razie sytuacja miała zostać rozwiązana siłowo. Jake nie miał odwagi przyznać się przed swoim nowym plemieniem do prawdziwego powodu jego misji i wyjawił prawdę w chwili, gdy było już za późno. Wówczas Zarząd Pozyskiwania Zasobów już przygotował nalot na Drzewo. Choć Omaticaya próbowali bronić swojej wioski, strzelając z łuków do latających maszyn ZPZ, bezradnie patrzyli, jak ich dom jest najpierw podpalany, a potem niszczony ładunkami wybuchowymi. W efekcie prastare drzewo zwaliło się i jeszcze przez wiele tygodni jego ruiny żarzyły się.

Avatar: The Game[]

Drzewo-Dom (ang. Hometree) klanu Tipani jest jedną z lokacji w grze, w przypadku wyboru przez gracza strony Na'vi. Able Ryder trafia tam po raz pierwszy po tym, jak w wyniku bitwy w wiosce Vayaha jego ludzkie ciało zginęło, a Tsahìk Sänume przeniosła jego świadomość do ciała avatara. Od tej pory Drzewo-Dom jest lokacją, do której Ryder regularnie powraca po prawie każdej z misji, meldując do Sänume.

Avatar: The Game (iOS/Android)[]

Drzewo-Dom klanu Ni'awve znajduje się w Dolinie Korzeni (ang. Valley of Origins) i to właśnie tam wojownicy z plemienia zanieśli rannego Ryana Lorenza. Na terenie Drzewa Ryan nawiązuje kontakty z członkami klanu i otrzymuje od nich zadania.

Avatar: The Game NDS[]

W sercu Zielonego Domu, siedziby klanu Tawkami, znajduje się Drzewo-Dom, chociaż wielu członków klanu, w tym Tsahìk i Olo'eyktan, żyją poza nim. W górnych gałęziach drzewa wylądował Smok C-21. Dotarłszy do niego, młody wojownik Nok po raz pierwszy spotkał doktora Anthony'ego Ossmana.

Avatar: The Next Shadow[]

Około dwóch tygodni po bitwie z ZPZ o Drzewo Dusz, a więc i po transferze swojej świadomości na zawsze do ciała avatara, Jake Sully grzebie swoje ludzkie ciało w korzeniach powalonego Drzewa-Domu.

Avatar: Pandora Rising[]

Wioski Na'vi znajdują się u podnóży Drzew Domowych. Drzewa te pojawiają się na mapie świata i po kliknięciu pokazują siły Na'vi broniących wioski oraz liczbę punktów.

Ciekawostki[]

  • Chociaż Drzewo-Dom jest wytworem wyobraźni, a więc możliwość istnienia prawdziwego tak potężnego drzewa może być wątpliwa, twórcy filmu zbudowali makietę i przeprowadzili symulacje dowodzące, że drzewo o tak zbudowanej strukturze jest w stanie podtrzymać swoją ogromną masę[5].

Przypisy

  1. Avatar: The Game (iOS/Android)
  2. W komiksie Avatar: Tsu'tey's Path, Tsu'tey, krótko po bójce z Jake'em Sullym, wyszedł na zewnątrz Drzewa-Domu i oparł się o pień, po czym wygłosił modlitwę do Eywy.
  3. Avatar: The Next Shadow
  4. Oryginalny scenariusz filmu Avatar – str. 81
  5. Avatar FAQ
Advertisement