Avatar Wiki
Advertisement
Avatar Wiki

Egzopak (ang exopack) – wymyślony i opracowany przez Zarząd Pozyskiwania Zasobów system filtracji powietrza, pozwalający człowiekowi oddychać i przetrwać w atmosferze Pandory przy korzystaniu z minimalnej ilości sprzętu.

Działanie[]

Powietrze tworzące atmosferę Pandory zawiera wysokie stężenie dwutlenku węgla i siarkowodoru, które czynią go trującym dla organizmu człowieka. Ich mieszanka może spowodować szereg nieprzyjemnych, a nawet śmiertelnie niebezpiecznych reakcji, takich jak duszności czy pieczenie błon śluzowych; po 22 sekundach dochodzi do utraty przytomności, a po 4 minutach do śmierci człowieka. Wysokie stężenie dwutlenku węgla (na Pandorze wynoszące ponad 4%, podczas gdy na Ziemi jest to jedynie 0,036%) ogranicza ilość tlenu wiążącego się z czerwonymi krwinkami, co prowadzi do głodu tlenowego[1]. Z kolei siarkowodór uznawany jest za truciznę, która może uszkodzić wiele różnych układów w organizmie, na czele z układem nerwowym. Wiążąc się z żelazem tworzącym czerwone krwinki, potrafi zupełnie zniszczyć ich możliwość transportowania tlenu, co także prowadzi do głodu tlenowego[2].

Oprócz tych związków, atmosfera Pandory zawiera składniki obecne również w ziemskiej atmosferze, takie jak azot, ksenon oraz tlen, którego ciśnienie parcjalne na Pandorze jest wystarczające, żeby zapewnić ludziom przeżycie. Dlatego głównym zadaniem egzopaka jest odfiltrowanie z pandorańskiego powietrza wszystkich niepożądanych składników, tak aby pozostawić sam tlen.

Budowa[]

Sean Fike z egzopakiem

Egzopak stanowi przezroczystą osłonę obejmującą całą twarz i ściśle do niej przylegającą, połączoną przewodami do niewielkiego pojemnika zawierającego źródło zasilania i filtry pochłaniające toksyczne związki. Obrzeże maski wykonane jest z elastycznych polimerów, które zapewnia lekkie i skuteczne uszczelnienie wokół twarzy. W dole maski znajduje się zawór uruchamiający szybki przepływ tlenu, niezbędny wówczas, gdy trzeba gwałtownie nabrać powietrza, np. aby dotlenić się po długotrwałej ekspozycji na czyste pandorańskie powietrze. Filtry egzopaka działają poprawnie przez około dwa tygodnie, po tym czasie ulegają zatkaniu. Wystarczy je wyczyścić pod bieżącą wodą i można ich używać ponownie. Przy odpowiedniej dbałości nie trzeba ich wymieniać na nowe[3]. Maski starszego typu działały na zasadzie aparatów tlenowych i uzupełniało się je kapsułami tlenowymi.

W sytuacjach awaryjnych, poza egzopakami używa się kilku innych urządzeń spełniających tę samą rolę. Należą do nich awaryjna rezerwa tlenu oraz zapasowy aparat oddechowy.

Przypisy

Advertisement