FANDOM

Helicoradian (Na'vi: Loreyu, czyli "piękna spirala") wysoka, pomarańczowa roślina zielna porastająca lasy Pandory. Typowa wrażliwa "zwierzoroślina", gdy wykryje dotyk, zwija się i chowa pod ziemię wykorzystując kurczliwe, podziemne korzenie.

Opis Edytuj

Pole helicoradianow

Polana helicoradianów

Helicoradian ma pomarańczowe liście, które są ułożone w spiralne okółki. Posiada mechanizm obrony przed roślinożercami - reaguje na dotyk, momentalnie zwijając liście i niemal w całości chowając się pod ziemię. Ta reakcja zwana jest "tigmonastią". Tym sposobem roślina może także zdobywać pokarm, łapiąc nieświadome niebezpieczeństwa owady i małe zwierzęta w zwijające się liście. Roślina występuje w kępach - zwinięcie się jednej z nich rozpoczyna zazwyczaj reakcję łańcuchową i wciągnięcie pod poziom gruntu pozostałych.

Na'vi potrafią poruszać się w pobliżu helicoradianów bez uruchamiania reakcji obronnej, a rozpoczęcie tigmonastii traktują jako ostrzeżenie o zbliżającym się niebezpieczeństwie.

Użycie Edytuj

Duże liście są stosowane przez Na'vi do wyrobu ceremonialnych strojów, garderoby oraz worków i szałasów. Z liści pozyskuje się także jaskrawopomarańczowy barwnik służący jako farba. Na'vi starają się ograniczać intensywność wykorzystywania rośliny, żeby nie przetrzebić zbytnio jej populacji.

Bibliografia Edytuj