Avatar Wiki
Advertisement
Avatar Wiki

Kamienne łuki (ang. Stone Arches) – charakterystyczna dla Pandory formacja skalna, podobnie jak lewitujące góry będąca konsekwencją działania pola magnetycznego pochodzącego od unobtanium.

Wygląd i lokalizacja[]

Największe kamienne łuki mają po 300 m wysokości i 500 m rozpiętości, najmniejsze zaś, po kilka metrów średnicy i wysokości. Zgodnie z nazwą, są to długie, wąskie formacje skalne, zagięte w kształt łuków. Najmniejsze okazy tworzą zwarte grupy wyrastające z ziemi, przez co przypominają żebra ziemskich kręgowców.

Klasyczne kamienne łuki występują m.in. nad Drzewem Dusz, świętym miejscem klanu Omaticaya, i stanowią zarazem jego naturalną ochronę, osłaniając je od góry[1]. Podobne formacje skalne wznoszą się nad wioską Vayaha klanu Tipani, nie są jednak związane z żadnym szczególnie kultowym miejscem[2].

Avatar the way of water reverse arches.png

Nieopodal, lub na terenie siedziby klanu Metkayina wznoszą się ogromne formacje skalne, które przypominają odwrócone kamienne łuki, wznoszące się ramionami ku niebu. Nietypowy kształt najprawdopodobniej także jest wynikiem działania pola magnetycznego, nie wiadomo jednak, czy formacja klasyfikowana jest jako kamienne łuki, czy jako coś zupełnie odrębnego[3].

Geneza[]

Kamienne łuki powstały prawdopodobnie w okresie, kiedy Pandora stygła ze stanu ciekłego do stanu stałego, jednak były one wtedy pokryte otoczką z nieznanego materiału, która erodowała przez wiele tysięcy, a może nawet milionów lat, stopniowo ukazując łuki.

Pod łukami znajdują się ogromne zasoby minerału zwanego unobtanium, dzięki któremu utrzymują się, nie opadając i nie zawalając. Nadprzewodnik działa bowiem jak magnes, odpychający skały; możliwe, że linie łuków pokrywają się z liniami pola magnetycznego wokół złóż unobtanium.

Pojawienie się[]

Avatar[]

Jake Sully po raz pierwszy widzi kamienne łuki podczas wspólnego lotu na zmorach górskich z Neytiri. Kilka dni później, po zniszczeniu Drzewa-Domu, do rosnącego pod formacją skalną Drzewa Dusz przenoszą się Omaticaya, zaś Jake, Grace Augustine, Norm Spellman i Trudy Chacon przenoszą się ze swoim Stanowiskiem 26 nieopodal łuków. Nad nimi rozgrywa się także bitwa o Drzewo Dusz.

Ciekawostki[]

  • Gdyby podobne formacje występowały na Ziemi, najprawdopodobniej nie utrzymałyby się zbyt długo samoistnie, ze względu na silniejszą grawitację oraz słabsze pole magnetyczne.
  • Ze względu na swoje położenie nad złożami unobtanium, kamienne łuki stanowią wizualne ostrzeżenie dla pilotów ZPZ przed anomaliami pola magnetycznego, które z kolei całkowicie zakłócają działanie urządzeń pokładowych maszyn ZPZ.

Bibliografia[]

Przypisy[]

Advertisement