Avatar Wiki
Advertisement
Avatar Wiki
Artykuł

Klan Metkayina – plemię zamieszkujące rejony pandorańskich raf nad oceanem. Przywódcą klanu jest Tonowari, natomiast przywódczynią duchową (prawdopodobnie Tsahìk) jest Ronal.

Siedziba klanu[]

Jedno z domostw

Przyroda rejonów morskich, z których Metkayina uczynili swój dom, dostosowała się do życia zarówno w powietrzu, jak i w głębinach wodnych. Z płytkiej wody blisko brzegu wystają liczne skały lub korzenie, które stanowią bazę do budowy wiosek, pojedynczych domostw i innych miejsc użytkowych.

Część terytorium Metkayina sięga również w głąb pobliskich lasów. Przykładem flory leśnej i ważnym elementem kultury plemienia jest "tęcza tęcz" (ang. rainbow over rainbows), ogromna i barwna roślina przypominająca pióropusz (nie wiadomo, czy jest to oficjalna nazwa gatunku).

Do fauny zamieszkującej ziemie Metkayina należą m.in. ilu, morska odmiana zmoryDorado Verde, oraz Pincer Fish. Wśród poznanych roślin znajduje się drzewo Papa Mantis[1].

Wierzenia i kultura[]

Wygląd i ubiór[]

Metkayina, spośród innych plemion, wyróżnia skóra – jasnozielona lub niebieska o zielonkawym odcieniu. Ubierają się raczej skromnie, podobnie jak Omaticaya, prawdopodobnie po to, aby ułatwić sobie pływanie i, ogólnie, przebywanie pod wodą. W ich strojach i ozdobach dominują morskie motywy, głównie muszle, koraliki i plecionki z morskich roślin. Wielu członków klanu nosi dredy lub ma puszące się włosy, co może być wynikiem życia w słonym morskim środowisku.

Metkayina są też jedynym poznanym klanem, który stosuje tatuaże. Finezyjne wzory są malowane na różnych częściach ciała i współgrają wizualnie z naturalnymi dla Na'vi paskami i prążkami. Jedna z teorii głosi, że rodzaj oraz ilość tatuaży stanowią wyznacznik wieku, doświadczenia i statusu danego członka klanu.

Życie codzienne[]

Metkayina są blisko związani z wodą oraz z powietrzem. Klan ten wykorzystuje zamieszkiwane przez siebie środowisko na wiele różnych sposobów. Buduje wioski, wykorzystując korzenie wielkich, przypominających namorzyny drzew wznoszących się na atolach. Członkowie klanu łowią ryby w wielkich naturalnych basenach, które rozciągają się wzdłuż wybrzeża.

Na'vi dosiadający Skimwinga

Analogicznie do klanów Omaticaya czy Tipani ujeżdżających mroczne konie, aby pokonywać lądy Pandory, tak to plemię dosiada ilu, wielkie wodne stworzenia, na grzbietach których przemierzają ogrom pandorańskich oceanów. Członkowie plemienia prawdopodobnie bratają się z ilu już w młodości, w wieku kilku lat[2]. W okolicznościach bojowych ujeżdżają Skimwingów, które oprócz pływania potrafią także wznieść się ponad powierzchnię wody.

Specjalności[]

Wyróżnikiem plemienia jest ich bliska więź z oceanem, choć nie ograniczają się wyłącznie do tego środowiska. Trudzą się przede wszystkim rybołóstwem, a na grzbietach swoich wodnych zwierząt nie tylko podróżują, lecz również walczą.

"Rytuał narodzin"[]

Rytuał klanu Metkayina

Aktorka wcielająca się w postać Ronal (przywódczyni klanu), Kate Winslet, wspomniała, że Metkayina praktykują coś, co zwą "rytuałem narodzin" (ang. birth ritual)[3]. Nie wiadomo jeszcze, na czym ceremonia ta polega, choć z udostępnionych informacji i zdjęć wynika, że może być to po prostu poród, w którym uczestniczy całe plemię, połączony z modlitwamy do Eywy.

Członkowie[]

Pojawienie się[]

Avatar: Istota wody[]

Zmuszona do opuszczenia swojego lasu deszczowego, do plemienia Metkayina trafi rodzina Jake'a Sully'ego (wraz z Neytiri, Lo'akiem, Neteyamem i Tuktirey).

Ciekawostki[]

Charakterystyczny ogon przedstawiciela klanu

  • Członkowie klanu Metkayina mają lekko rozszerzone i spłaszczone na końcu ogony. Prawdopodobnie jest to ich ewolucyjne przystosowanie do zwinnego poruszania się pod wodą.
  • Klan Metkayina został zainspirowany ziemskim ludem Maorysów, a w jego członków w filmie Avatar 2 mają wcielić się aktorzy maoryskiego pochodzenia. Współpracują oni z Jamesem Cameronem, by wprowadzić elementy kultur nowozelandzkich w zwyczaje klanu Metkayina. Przykładowo, Cliff Curtis i Cameron opracowali filmową wersję obrzędu będącego tradycyjnym tańcem haka dostosowanym pod anatomię i sposób poruszania się Na'vi. Taniec ten ma stanowić część rytuałów klanu Metakyina[4].

Przypisy[]

Advertisement