Avatar Wiki
Advertisement
Avatar Wiki

Tipani – jeden z klanów Na'vi zamieszkujących Pandorę. Jest to jedno z najbardziej rozległych plemion, ponieważ zamieszkują liczne wioski rozrzucone po różnych regionach księżyca. Jego główną siedzibą jest jednak Drzewo-Dom. Klanowi przewodzi Tsahìk o imieniu Sänume; Tipani nie posiadają odrębnego Olo'eyktana. Jej następczynią ma zostać Unipey, szkoląca się pod skrzydłami najstarszego i najmądrzejszego członka klanu Tipani, Lungoray'a.

Opis[]

Z wstępnych sprawozdań okazuje się, że Tipani jest bardzo duchowym klanem, który jest jednocześnie przebiegły i słynie z wielu niebezpiecznych wojowników. Członkowie Tipani polegają na swoich wrażliwych zmysłach i drapieżnych instynktach, aby przetrwać. Potrafią poruszać się bezszelestnie i niezauważenie. Mają doskonały zmysł słuchu i ostry wzrok, co w połączeniu z ogromną siłą pozwala im poruszać się po Pandorze bez strachu.

Dorośli Tipani kładą ogromny nacisk na rozwój zarówno duchowy, jak i fizyczny, a ich trening odbywa się pod okien starszyzny klanu. Zgodnie z kilkusetletnimi tradycjami, towarzyszy ona młodym wojownikom podczas wypraw do lasu, gdzie ćwiczą zwinność i spokój ducha. Miarą ich sukcesu nie jest umiejętność zabicia zwierzęcia (wielu z adeptów powraca do wioski z pustymi rękami), lecz umiejętność takiego tropienia ofiary, aby nie odkryła ona obecności łowcy. Najlepsi wojownicy w pierwszej kolejności opanowują sztukę bezszelestnego poruszania się, a dopiero potem sprawnego zabijania.

Siedziba[]

Jest to jeden z klanów, którego wioski są rozrzucone w różnych miejscach na całym księżycu. Swoją główną siedzibę, w której znajduje się m.in. Tsahìk Sänume, mają w Drzewie-Domu rosnącym w sercu dżungli. Co istotne, Tipani mają własne święte miejsce; jest to odpowiednik Drzewa Dusz, które rośnie na odosobnionym występie skalnym i zwane jest Studnią Dusz.

Ubiór[]

Wojownicy tipani.jpg

Wojownicy z klanu noszą charakterystyczne pancerze, tarcze oraz maski, co jest rzadkim zjawiskiem u innych szczepów Na'vi. Zielone pancerze i tarcze wykonane są ze skorup żuków Atlas i stanowią wizualny wyróżnik klanu[1]. Duże maski są również wykorzystywane do dekoracji niektórych obszarów; przykładem tego może być miejsce zwane Boscage.

Tryb życia[]

Totem klanu Tipani.

Swoimi zwyczajami Tipani bardzo przypominają klan Omaticaya, głównie dlatego, że także zamieszkują Drzewo-Dom. Tam organizują swoje domostwa i uczestniczą we wspólnych rytuałach. Na potrzeby polowań lub walki dosiadają zarówno mroczne konie, jak i zmory górskie. Duży nacisk kładą na umiejętności łowieckie oraz te przydatne podczas walki. Korzystają z rozmaitych rodzajów broni, począwszy od łuku, przez ogromne noże, na potężnych pałkach kończąc.

Rytuały[]

Wśród znanych rytuałów praktykowanych przez klan Tipani znajduje się m.in. Iknimaya, podczas którego młodzi kandydaci na łowców muszą wspiąć się po Górach Alleluja do jednego z gniazda zmór górskich (nie wiadomo, czy członkowie tego klanu docierają w to samo miejsce, co członkowie klanu Omaticaya).

Częścią rytuału dojrzałości dla młodych Tipani jest konieczność pokonania wielkiego żuka Atlas, a następnie wykonanie własnej zbroi i tarczy z jego pancerza.[2]

Historia[]

Pierwszy Toruk Makto[]

Tipani był jednym z kilku klanów uczestniczących w wydarzeniach prowadzących do pojawienia się pierwszego w historii Na'vi Toruk Makto. Na plemię to podczas swojej podróży natknęli się Entu, Ralu i Tsyal, poszukujący artefaktów, według przepowiedni niezbędnych do oswojenia potężnego Toruka. Przedmiotem, który mieli im podarować Tipani, była tarcza z pancerza żuka Atlas. Nie dość jednak, że wojownicy odmówili im pomocy, to poznawszy ich historię rozkazali im powrócić do swoich rodzimych plemion i przeznaczyli im własną eskortę, która miała ich pilnować. W towarzystwie wojowników Tipani, troje przyjaciół natknęło się w końcu na klan Kekunan, który jako jedyny uwierzył w ich przepowiednię i postanowił im pomóc.

Później, gdy Drzewo Dusz było zalewane przez lawę, wezwani przez przyszłego Toruk Makto członkowie klanu Tipani pomogli Omaticaya w powstrzymaniu jej.

Kontakty z ludźmi[]

Klan Tipani był jednym z pierwszych klanów, które nawiązały jakiekolwiek kontakty z ludźmi na Pandorze. Mimo, że nie są skłonni do dyplomacji i współpracy z ludźmi, to jednak przyjęli od nich nauki języków Ziemi. Mimo dużej nieufności do ludzi, Tipani tolerowali Awatary w swoim środowisku, jednakże mieli do nich dystans. Dopiero gdy doszło do wojny z organizacją ZPZ, klan zaczął ufać tym Awatarom, którzy pragnęli im pomóc (należeli do nich Able Ryder, René Harper‏‎, Jerome Epstein i Parker, dopuszczeni do wioski w 2152 roku). Punktem kulminacyjnym konfliktu między klanem a ZPZ była bitwa w wiosce Vayaha.

Tipani uchronili przed zniszczeniem Studnię Dusz. Przyczynił się do tego Able Ryder, który dosiadł leonopteriksa wielkiego, aby dostać się w święte miejsce i skontaktować się z Eywą, która następnie wysłała strumień energii, który uderzył w nadlatującego Smoka uzbrojonego w ładunki wybuchowe. Ryder nie jest jednak wliczany do oficjalnego pocztu Toruk Makto[3].

Regiony i wioski[]

Siedziba Tsahìk klanu Tipani (Drzewo-Dom)

  • Boscage
  • Wioska Vayaha
  • Kxanìa Taw
  • Spearhead Camp
  • Równiny Goliata
  • Din Da'alo Village
  • Imswota
  • Nen Na'ay Village
  • Swotulu
  • Wioska Swotulu
  • Torukä Na'rìng
  • Wioska Owame
  • Koo Tsura
  • Tilikaru
  • Tskume
  • Umkansa
  • Tantalus

Znani członkowie[]

Występy[]

Przypisy

  1. Co ciekawe, wojownicy Tipani są przedstawiani w ten sposób przez twórców przedstawienia Toruk – Pierwszy lot oraz w grze Avatar: Pandora Rising. Tymczasem w James Cameron's Avatar: The Game, która skupia się na folklorze klanu Tipani, charakterystycznie odziani wojownicy nie pojawiają się ani razu
  2. Tserat Backstory
  3. Able Ryder staje się jeźdźcem leonopteriksa wyłącznie w tej wersji fabuły, w której wybrał walkę po stronie Na'vi. Jednak w opcji gry po stronie ZPZ, Studnia Dusz także zostaje uchroniona przed zniszczeniem.
Advertisement